171 ОУ „Стоил Попов” гр. Нови Искър, ул. “Светлина” № 26 E-mail: 171ouu@gmail.com, ( 991 75 54 |
УТВЪРЖДАВАМ: ……………….
/Канелия Костова -
Директор на 171 ОУ „Стоил Попов”/
Съгласувал:
/Председател на ОС/………………..
ПРОГРАМА
ЗА ПРЕВЕНЦИЯ НА РАННОТО НАПУСКАНЕ НА УЧИЛИЩЕ
ЗА УЧЕБНАТА 2024/2025г.
/Програмата е приета на заседание на Педагогическия съвет – Протокол №12/12.09.2024год. и е утвърдена със заповед №РД-08/16.09.2024г. на директора на 171 ОУ „Стоил Попов“/
Сериозен проблем за образователната ни система са броят на отсъствията на учениците, некоректното им отразяване в училищната документация и бавният темп на намаляване на преждевременно напусналите училище ученици от задължителната училищна възраст.
Създаването на условия за редовното присъствие в училище и активната работа по време на учебния час са важни за бъдещето на всеки ученик. Те са гаранция за неговия успех, залог за по-добра квалификация и по-големи възможности за реализация, условие за повишаване качеството на образованието. Важна роля в това отношение има училището, което трябва да подхожда комплексно и същевременно индивидуално за всеки конкретен случай на ученик, застрашен от отпадане или вече напуснал училище.
Предприемането на адекватни и ефективни мерки от педагогическите екипи за намаляване броя на отсъствията и броя на преждевременно напусналите училище ученици следва да се основават на задълбочен анализ на причините, пораждащи тези явления, на оценка на ефикасността на съществуващите мерки и училищната политика.
Предлаганата програма е основана на разбирането, че главна ценност в образователната система е детето (ученикът).
На основата на идентифицираните проблеми в програмата са представени конкретни мерки за реализиране на определените дейности.
Задачите на програмата са:
1. Да очертае дейности по формулираните мерки.
2. Да представи план за действие.
І. Мерки
1. Проучване и анализиране на основните причини за отсъствията на учениците и риска от преждевременно напускане на училище.
Отг.: кл. ръководители, психолог,пед.съв.
2. Механизъм за идентификация на учениците в риск от отпадане. Отг.: кл. ръководители, психолог
3. Разработване и прилагане на мерки за намаляване на отсъствията на учениците.
Отг.: кл. ръководители, учители, психолог, пед.съв.
4. Мерки за подкрепа на учениците в риск от напускане чрез различни форми на ученическо самоуправление.
Отг.: ученически съвет
6. Мерки за подкрепа на учениците в риск с участието на родителските общности.
Отг.: кл. ръководители и родители
7. Мерки за подкрепа на учениците в риск от страна на представители на местната власт, гражданския сектор и работодателските организации.
Отг.: кл. ръководители, УКПППУ, психолог
8. Разработване на механизъм за контрол на редовното и точното отразяване/нанасяне на отсъствията на учениците в училищната документация.
Отг.: зам.-директор УД, кл. р-ли
9. Механизъм за реинтеграция на отпадналите от училището ученици.
Отг.: кл. р-ли, учители, психолог
10. Работа в Механизма за посещаемо и безопасно училище.
Отг.: длъжностно лице
II. Дейности
Дейност 1. Проучване и анализиране на основните причини за отсъствията на учениците и риска от преждевременно напускане на училище.
Начален етап:
- Идентифициране на деца в риск от отпадане (кл. р-л, психолог, пед.съв.);
- Ролята на класния ръководител (индивидуална работа с децата в риск);
- Осигуряване на възможности за индивидуална изява на децата;
- Интеркултурно обучение (родители + учители).
Прогимназиален етап:
- Идентифициране на деца в риск от отпадане (кл. р-л, психолог, пед.съв.);
- Ролята на класния ръководител (индивидуална работа с децата в риск);
- Гражданско образование с приоритет на здравно образование и професионално ориентиране;
- Ученическо самоуправление;
- Индивидуална работа с деца в риск (часовете за консултации);
Дейност 2. Механизъм за идентификация на учениците в риск от отпадане
- Класните ръководители в началото на учебната година, след проучване, изготвят индивидуална оценка за всеки ученик в риск. Резултатите от оценката на ситуацията на учениците под формата на доклад се предават на директора.
Срок: 30.10.2024г.
Отг.: кл. ръководител
- Създаване на регистър за децата в риск в училището (информацията в този регистър може да се получи от друго училище, когато детето се премества, по служебен път). Срок: постоянен
Отг.: кл. р-л, психолог
- Формиране на екипи според идентифицираните потребности на децата в риск да отпаднат от училище. (В екипа може да се включат представители на класните ръководители и други учители, на УКПППУ, на родителите, на учениците.)
- за деца в риск да отпаднат от училище поради трудности в ученето
Отг.: кл.р-ли,учители,
родители,ученици
- за деца в риск да отпаднат от училище поради поведенчески проблеми
Отг.:кл.р-ли,психолог, УКПППУ
- за деца в риск да отпаднат от училище поради социално-икономически проблеми.
Отг.: кл. р-ли,психолог, родители
- Идентифициране на причините/фактори, които оказват силно влияние върху отпадането от училище.
Социално-икономически причини
- Лошото качество на живота на определени социални слоеве поставя сериозни препятствия пред образованието на децата и младежите от тези групи;
- Ниските доходи не позволяват на много семейства да покрият разходите на своите деца за образование (за учебници, тетрадки, дрехи, храна) и се посочват от родителите като главна причина за отпадане;
- Бедността на семейството е съществена причина за отпадането от училище;
- От друга страна, детето, което не посещава училище, е ценно и като трудов ресурс и често подпомага формирането на семейния бюджет или участва в домакинската работа. Основната им заетост е свързана със:
-събирането на вторични суровини или работа в строителството;
-деца, които помагат на своето семейство чрез грижа за някои от своите братя, сестри, по-възрастен човек или в домашното стопанство.
Образователните причини за отпадане от училище
- затрудненията при усвояване на учебния материал;
- слаб интерес към учебния процес и произтичащото от него нежелание да се посещава училище;
- наличие на конфликтни отношения със съученици.
Етнокултурната среда на детето оказва съществено влияние
- ранното встъпване в брак;
- лош жизнен стандарт и битови условия, безработица и др.;
- влиянието на семейството (отглеждане на деца в непълни семейства
ниско образователно равнище на родителите, безотговорно родителство и др.).
Познаването на тези специфични гледни точки, които често извеждат проблема отвъд собствената отговорност за неговото причиняване и съществуване, е важна предпоставка за ефективната превенция и ограничаване на отпадането от училище. Родителите акцентират върху трудната икономическа ситуация на семейството, бедността и невъзможността да се посрещнат разходите, свързани с образованието на детето.
Дейност 3. Разработване и прилагане на мерки за намаляване на отсъствията на учениците.
3.1. Преосмисляне и планиране на работата с родителите:
- Алтернативи на традиционната родителска среща;
- Възможност да признаем собствените си грешки и желанието за промяна;
- Умението да кажем, че имаме нужда от тяхната помощ;
- Родителите – партньори и хора с идеи;
- Разпределението на отговорности и ангажименти.
3.2. Превръщането на училището в място, в което всяко дете има място за изява:
- Включване на учениците в занимания по интереси и извънкласни дейности;
- Организиране на различни училищни инициативи;
- Участие в общински и областни състезания и олимпиади;
- Провеждане на консултации;
- Гарантирането на личната свобода и достойнството на децата;
- Възможност за участие в училищния живот като партньори;
- Възможност за чести срещи с представители на различни институции, външни на училището.
3.3. Превенция на отсъствията от училище и ранното напускане на системата
- Индивидуална работа от страна на учители, класни ръководители, психолог със застрашените от отпадане ученици;
- Засилване обучението по гражданско и здравно образование чрез беседи, срещи и интерактивни дейности;
- Активизиране на ученическото самоуправление чрез включване на повече ученици в проекти на училището;
- Осигуряване на ресурсно подпомагане на учениците със СОП;
- Активна работа на УКПППУ с проблемните деца с цел приобщаване към училищния живот;
- Стриктно отбелязване на отсъстващите ученици и системни текущи проверки от страна на ръководството на училището;
- Своевременно информиране на родителите за отсъствията и успеха на учениците;
- Съвместни дейности с училищното настоятелство за преодоляване на проблема с отпадане на ученици от училище;
- Съвместна работа с МКБППМН, ДПС, отдел ,,Закрила на детето“, ДПС при РУ;
- Популяризиране на добрите постижения на учениците на училищни празници и извънкласни мероприятия;
- Организиране на извънкласни дейности и занимания по интереси.
Дейност 4. Мерки за подкрепа на учениците в риск от напускане чрез различни форми на ученическо самоуправление.
В 171. ОУ “Стоил Попов” функционира ученически съвет, който се основава на принципа на самоуправлението.
Самоуправлението в училище:
- както в защита на правата и личността на ученика, така и за спазване на неговите задължения;
- с цел осъществяване на връзка между ученическия съвет и обществеността;
- за равноправно участие на ученици, родители и учители при решаването на проблеми;
- за спазването на етиката между ученици и учители;
- се основава на прозрачност в работата на ученическия съвет.
Обект на дейността на ученическия съвет са:
- учебно-възпитателният процес;
- организиране и активизиране на живота на учениците в училище;
- познаване и спазване на правата и задълженията на учениците;
- опазване на училищното имущество.
Основни задачи са:
- С цялостната учебно-възпитателна работа да се съдейства за придобиване на интелектуални умения, социална култура и гражданска ангажираност, необходими за пълноценен живот на учениците в постоянно променящите се обществени отношения;
- Да се създадат предпоставки за личностна мотивация и ангажираност на учениците за съзнателно и активно участие в учебно-възпитателния процес, в училищните и извънучилищните дейности и мероприятия;
- Да се работи целенасочено за формиране у учениците на гражданско съзнание и социално поведение;
- Да се създадат подходящи условия и предпоставки за прилагане и развитие на различни форми на ученическо самоуправление и самоконтрол чрез училищния ученически съвет, ученическите съвети по класове и формираните във връзка с изпълнение на конкретни дейности комисии.
Мерки
- Организиране на базари;
- Изготвяне на презентации;
- Участие в мероприятията на училищно ниво, занимания по интереси, извънкласни дейности.
Дейност 5. Мерки за подкрепа на учениците в риск с участието на родителските общности.
- Работа с деца/ученици и семействата им преди възникване на проблеми и рискове;
- Индивидуална работа с всяко дете в риск да отпадне от училище;
- Повишаване чувствителността на родителите към нуждите на децата и развитие на умения за тяхното посрещане;
- Запознаване на родителите с правилника на училището и възможностите, които то дава за обучение и възпитание на децата;
- Съгласуване на дейностите с ОЗД, МКБППМН, ДПС;
- Материално подпомагане на нуждаещи се семейства: безплатно осигуряване на дрехи и учебници и/или учебни помагала и пособия;
- Осигуряване на индивидуални часове за консултация за подпомагане на изоставащите деца;
- Санкциониращи мерки – спиране на социалните помощи, ако детето не посещава редовно училище;
- Специализирана педагогическа подкрепа за изоставащите и застрашени от отпадане;
- Използване на целодневна форма на обучение;
- Осигуряване на средства за приобщаване на изоставащите и застрашени от отпадане към извънкласните форми на училищен живот;
- Развитие на разбирането на детето за постигане на по-голяма отговорност за собственото му поведение;
- Подкрепа на децата/учениците да направят информиран избор за своите постъпки и отношение към света;
- Развитие на умения за взаимопомощ и приемане на различията.
Дейност 6. Мерки за подкрепа на учениците в риск от страна на представители на местната власт, гражданския сектор и работодателските организации.
- На ниво училище се извършва индивидуална работа с детето в риск;
- Ако независимо от предприетите от училището мерки, детето продължава да бъде в риск от отпадане, се изготвя писмен доклад/уведомително писмо до АЗД за извършената работа с детето и неговото семейство;
- АЗД предприема необходимите мерки за закрила след проучване и изготвяне на план за действие.
-Насочване на деца в риск – с решение на педагогическия съвет при 171 ОУ „Стоил Попов“;
- Санкциониране на родителите по ЗПУО.
Дейност 7. Механизъм за контрол на редовното и точното отразяване/нанасяне на отсъствията на учениците в училищната документация.
Цел: Настоящият механизъм е разработен с цел превенция на отсъствията на учениците.
Задача: Осъществяване на контрол за редовното и точното нанасяне/отразяване на отсъствията на учениците в училищната документация.
Отговорници: класен ръководител, учители, зам.-директор УД
Дейности, разпределени, както следва:
- Учител.
- В началото на учебния час отразява в дневника на класа номерата на закъснелите и отсъстващите ученици;
- Ефективно провеждане на консултации по учебни предмети и допълнителни занимания с деца и ученици;
- Своевременно информира класните ръководители за наличие на ученици с допуснати голям брой извинени и неизвинени отсъствия по съответния учебен предмет.
- Класен ръководител.
- Вписва стриктно броя извинени и неизвинени отсъствия на учениците в дневника на класа;
- При установяване на голям брой неизвинени отсъствия своевременно информира родителите за отсъствията и успеха на учениците;
- Ежемесечно подава справка за отсъствията на учениците;
- Изготвя доклад до директора на училището относно ученици, предложени за налагане на наказание съгласно ЗПУО.
3. Директор.
- Разглежда подадените доклади относно ученици, предложени за наказание и ги резюлира до председателя на УКПППУ;
- Следи за редовното вписване на отсъствията на учениците в дневника на класа;
- Извършва периодични проверки по време на учебен час относно съответствие между броя на отсъстващите ученици и броя на вписаните отсъствия в дневника на класа;
- Свиква заседание на УКПППУ с цел изслушване на ученици, предложени за налагане на наказание;
- Писмено уведомява ДПС за предстоящи наказания на ученици;
- Извършва ежемесечен контрол върху изпълнението на задълженията на педагогическите екипи за непрекъснат контакт и информиране на родителите за развитието на детето/ученика и отсъствията му.
Дейност 8. Механизъм за реинтеграция на отпадналите от училището ученици
- Идентифициране на отпаднали ученици;
- Мотивиране на отпадналите за продължаване на образованието чрез информационни кампании;
- Работа с отпадналите и техните семейства;
- Преодоляване на социалните пречки пред реинтеграцията на отпадналите ученици: закупуване на учебни пособия, материали и др.;
- Дейности за наваксване на пропуснатия учебен материал, вкл. допълнителни занимания, допълнителни часове и др.;
- Допълнителни занимания с децата и учениците, за които българският език не е майчин език;
- Създаване на адаптивна приемна среда в училище: създаване на индивидуални учебни програми за наваксване на пропуснати знания и умения;
- Допълнително обучение на учители за работа с отпаднали ученици;
- Въвеждане/реализиране на дейности за интеркултурно образование;
- Реинтеграция на отпаднали ученици в училище и прилагане на механизми за превенция на повторно отпадане;
- Организиране на кампании за повишаване на осведомеността на родители относно ползите от това детето да посещава училище;
- Организиране на срещи с родители и деца с цел разясняване необходимостта от завършена степен на образование;
- Идентифициране на деца с изявени дарби, които да бъдат мотивирани да развиват своята дарба чрез допълнителни занимания;
- Стимулиране чрез материална подкрепа на талантливите деца, чрез предоставяне на материали и пособия, необходими за развитие на дарбата на деца от социално слаби семейства.
ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ
№ ПО РЕД |
ДЕЙНОСТИ |
ОТГОВОРНИК |
СРОК |
1. |
Разработване и прилагане на мерки за намаляване на отсъствията на учениците |
кл. ръководители, психолог, учители, родители |
Постоянен |
2. |
Идентифициране на деца в риск от отпадане |
класен ръководител, психолог |
Постоянен |
3. |
Индивидуална работа от страна на учители и класни ръководители със застрашени от отпадане ученици (в часовете за консултации) |
учители, класни ръководители |
Постоянен |
4. |
Провеждане на разговори и индивидуални консултации с ученици от психолога, пед.съветник и класния ръководител |
Психолог, пед.съветник класни ръководители |
Постоянен |
5. |
Екипна работа на учители по класове |
учители
|
Постоянен |
6. |
Осигуряване на ресурсно подпомагане на учениците със СОП |
ресурсен учител, логопед, психолог |
Постоянен |
7. |
Стриктно отбелязване на отсъстващите ученици, коректно подаване в системата и системни текущи проверки от страна на ръководството на училището |
учители, ръководство
|
Постоянен (ежемесечно) |
8. |
Организиране участието на учениците в извънучилищни дейности и извънкласни клубове по интереси |
учители |
Постоянен |
9. |
Своевременно информиране на родителите за отсъствията и успеха на учениците чрез електронния дневник |
класни ръководители |
Постоянен |
10. |
Засилване обучението по гражданско и здравно образование чрез беседи, срещи и интерактивни дейности
|
класни ръководители |
Ежемесечно |
11. |
Своевременно уведомяване ДСП, отдел ,,Закрила на детето“, районна администрация за ученици, допуснали повече от 5 неизвинени отсъствия |
класни ръководители, директор
|
Ежемесечно |
12. |
Провеждане на родителски срещи |
директор, класни ръководители |
По график |
13. |
Популяризиране на добрите постижения на учениците в сайта и ФБ страницата на училището |
директор |
По график |
14. |
Активизиране на ученическото самоуправление чрез включване на повече ученици в проекти на училището |
комисия по разработване и реализиране на проекти |
Постоянен |
15. |
Активна работа на УКПППУ с проблемните деца с цел приобщаване към училищния живот съвместно с МКБППМН , ДСП, отдела ,,Закрила на детето“, ДПС при РУ |
УКПППУ, класни ръководители |
Постоянен |